Dviračių parduotuvė Vilniuje

  • +37068381390
  • info@velonova.lt

Kaip geriau susigaudyti, ką reiškia ir kam skirtos įvairios dviračių kategorijos?

Kaip geriau susigaudyti, ką reiškia ir kam skirtos įvairios dviračių kategorijos?
Vytautas K. 2022-08-22


Dviračiai, pagal savo paskirtį, yra skirstomi į skirtingas kategorijas – skirti sportui ir lygioms varžybų trasoms, skirti miestui ir trumpiems atstumams, kiti yra skirti bekelei ir žvyrui, dar kiti pritaikyti sudėtingoms kalnų trasoms. Atrodo, pasirinkti paprasta, tačiau realybė yra tokia – mažai kas važinėja vien tik, pvz. išskirtinai lygiu plentu. Miestas, priemiesčių keliai, kaimo žvyrkeliai ar menkai pravažinėti miško keliukai – kiekvieno maršrutai susideda iš dviejų, o kartais iš daugiau variantų. Plius, prisideda polinkiai, pvz. vieniems svarbu greitis, kitiems komfortas, vieni nori lengvo važiavimo, kiti stabilumo ir agresyvumo.

Kaip pasirinkti tinkamą dviratį? Kategorijos yra tam tikri orientyrai, tačiau protingai pasirinkti galėsite tik tada, kai suprasite, kaip, kokiu pagrindu dviračiai skirstomi į kategorijas ir koks tarp jų esminis skirtumas.

 

Kalnų dviračiai – manevringi, aukšto pravažumo, su gera amortizacija

Lietuvoje nėra kalnų, tačiau kalnų dviračiai yra vieni populiariausių. Kodėl? Kalnų dviračiai tiesiog apibūdina tam tikrą rinkinį savybių, kurios reikalingos važiuojant sudėtingomis trasomis – dviračiai yra plačiomis padangomis su giliu protektoriumi, kurios gerai „sukimba“ su paviršiumi ir suteikia vairavimui stabilumo, pasižymi gera amortizacija, lengvai nusileidžia, jei tenka „peršokti“ kelyje pasitaikiusią kliūtį, gerai įveikia įkalnes, nuokalnes bei sudėtingus posūkius. Šis dviratis nėra skirtas greitai ir lengvai riedėti lygiais paviršiais.

Dviračiai būna pilnos amortizacijos (full suspension, tiek priekyje, tiek gale įrengtos amortizuojančios šakės) arba dalinės amortizacijos (hardtail, „kieta uodega“, amoritizuojanti šakė įrengta tik priekinėje dalyje). Pilnos amortizacijos dviračiai skirti važiuoti akmenuotose, nelygiose trasose, o dalinės amortizacijos, arba hardtail skirti važiuoti lygesniais keliais ir leidžia lengviau išvystyti greitį. 

Downhill tipo dviračiai pasižymi ypatinga konstrukcija, kuri leidžia lengvai įveikti sudėtingas nuokalnes.

Pavadinimas „kalnų dviratis“ yra sąlyginis, šie dviračiai kur kas universalesni ir tinka ne tik kalnams. Juos renkasi dviratininkai, kuriems tenka važinėti laukais, per purvą, žvyrą, smėlį arba gruntą, nelygiais miško takeliais ir kitur, kur reikalingas didelis pravažumas ir manevringumas. Kalnų dviračiais žmonės važinėjasi ir mieste – tie žmonės, kurie dviračiu važiuoja, pvz. į darbą, o laisvalaikiu renkasi sudėtingus maršrutus gamtoje.

 

Plento dviratis

Tai yra dviratis, skirtas važiuoti lygiu paviršiumi, idealiu atveju, asfaltu, ir važiuoti dideliu greičiu. Jei kalnų dviratis skirtas įveikti kliūtis ir kelio nelygumus, šturmuoti pavojingus posūkius, išlaikyti stabilumą ir tvirtą sukibimą su paviršiumi, tai plento dviratis, priešingai – skirtas išvystyti didelį greitį ir lengvai skrieti lygiu keliu. Šio dviračio padangos yra siauros, konstrukcija tokia, kad dviratis kuo lengviau įveiktų aerodinaminį pasipriešinimą, dviratis gerai, lengvai rieda, juo patogu įveikti didelius atstumus.

Plento dviratis idealiai tinka važinėti tiek lygiais užmiesčio keliais, tiek mieste.

 

 Krosiniai (CX) ir Gravel dviračiai

Krosinis (CX) dviratis yra skirtas važiuoti lenktynių trasa, yra lengvesnis, manevringesnis, o Gravel tipo dviratis – komfortiškesnis, labiau tinkamas ilgom kelionėm. Abu dviračiai skirti važiuoti žvyru, bekele ir įvairiais kitais paviršiais. Truputį skiriasi dviračių geometrija – krosinis dviratis yra agresyvesnis, trumpesnis, Gravel tipo dviratis yra stabilesnis, turi didesnį atstumą tarp ratų bazės. Krosiniai dviračiai skirti lenktynėms, kurios trunka iki 1,5 valandos, todėl nepritaikyti vežtis su savimi papildomus priedus, o Gravel tipo dviračiuose numatyta vietos krepšiams, gertuvėms, papildomai įrangai ir kt.

Esminis skirtumas tarp krosinių ir Gravel tipo dviračių yra padangos – į Gravel dviračius telpa kur kas platesnės padangos. Kai kurie dviračių sporto mėgėjai tiesiog pasikeičia padangas arba ratus, o tą patį dviratį naudoja ir plentui, ir bekelei. Pastaruoju metu tapo populiaru krosinius ir Gravel tipo dviračius naudoti ir kaip miesto dviračius.

 

Hibridiniai dviračiai

Hibridiniai dviračiai neturi specializacijos, jie nėra pritaikyti važiuoti kažkokiu vienu konkrečiu paviršiumi ir tinkami važinėtis pačiomis įvairiausiomis sąlygomis. Priešingai nei kiti dviračiai, skirti bekelei, sudėtingoms gamtinėms trasoms arba lygiems asfaltuotiems keliams, šie dviračiai yra patogūs ir paprasti, tinkami visiems keliams.

Juos itin mėgsta pradedantieji ir naujokai, perkantys savo pirmą dviratį, taip pat žmonės, kuriems dviratis reikalingas nuvažiuot šen bei ten, su įvairiausiais reikalais – kartais į miestą, kartais į gamtą, kartais per gyvenvietę iki kaimyno.

 

Triatlono dviračiai

Triatlono dviračiai yra dviračiai, skirti sportininkams profesionalams ir mėgėjams triatlono entuziastams. Dviratis pritaikytas važiuoti lygiais, tvarkingais paviršiais, jautrus bet kokiems nelygumams, lengvai išvysto greitį ir jį palaiko, pasižymi geromis aerodinaminėmis savybėmis.

Triatlono dviratis panašus į atskiro starto varžybų dviratį, o esminis skirtumas yra vienas – sėdynę galima reguliuoti įvairiais kampais, nėra spec nuostatų, lyginant su Time Trial (atskiro starto) dviračiais. Ant triatlono dviračių galima užsidėti dviračio aksesuarusgertuveskrepšelius, gelius ir t.t.

 

Elektriniai dviračiai

Elektriniai dviračiai yra atskira dviračių kategorija. Iš esmės, tai bet kurio tipo dviratis, - kalnų, plento, krosinis – tik su papildomai įrengtu elektriniu varikliu. Žmonės dažnai klausia, koks yra esminis skirtumas tar elektrinio dviračio ir motorolerio. Skirtumas yra toks – motorolerio pagrindinė jėga yra variklis, o dviračio – dviratininko minami pedalai. Variklis yra tik papildoma pagalba, kai reikia įveikti įkalnę ir padidinti greitį siekiant išvengti kliūties, tačiau pagrindinė sąlyga – visada turi būti minami pedalai. Nustojus minti pedalus, variklis tiesiog nustoja veikti.

Sakoma, kad elektrinis dviratis yra itin demokratiškas – dabar, dviračiais ėmė naudotis daugybė žmonių, kurie anksčiau nesiryžo to daryti. Pavyzdžiui, tie, kurie iš esmės galėtų važiuoti į darbą dviračiu, bet nenori atvykti nusiplūkę, taip pat tie, kurie anksčiau nesiryžo sėsti ant dviračio dėl prasto fizinio pasirengimo, amžiaus ar sveikatos būklės. Kaip išsirinkti tinkamiausią Jums elektrinį dviratį, skaitykite čia

 

Fiksuotos pavaros dviračiai

Tai greiti, lengvai riedantys dviračiai, kilę iš trekui skirtų sportinių dviračių. Jie pasižymi tuo, jog turi tik vieną fiksuotą pavarą. Čia nėra daug papildomų komponentų, todėl dviračiai lengvi, o juos prižiūrėti – nesudėtinga. Techniškai, tokie dviračiai važiuoja visai be stabdžių, o norint stabdyti, tiesiog mažinamas mynimo tankis.

Fiksuotos pavaros dviračiai pastaruoju metu darosi madingi mieste, tačiau norint su tokiu dviračiu išvažiuoti į miestą, būtina užsidėti bent vieną – priekinį – stabdį.